Velg en side

Oppblåst verkene mage helt uten åpenbar grunn. Opp med en hånd de som kjenner seg igjen?
– Jeg kjenner meg i alle fall igjen, og hvor plagsomt er det ikke når magen strutter så mye at man ser gravid ut uten å være det? Det verste for meg er ikke størrelsen på magen, men den konstante trangen jeg får til å spise noe, og at jeg aldri blir mett. Jeg vet så godt at det ikke hjelper, men underbevisstheten min tror at mat, og spesielt sukker er svaret på alt vondt. Det skjer heldigvis med lenger, og lenger mellomrom, men det er like plagsom hver gang. I dag har jeg lyst til å dele 5 årsaker til hvorfor magen kan bli oppblåst, og mine 5 beste tips til hvordan du kan takle det.

 

Magen din er har lav toleranse for matvarer med høy FODMAP
FODMAP er en fellesbetegnelse på karbohydrater som er tunge å fordøye, og noen sliter mer enn andre å fordøye de. Problemet oppstår i tykktarmen, hvor de ufordøyde karbohydratene trekker til deg veske og gjærer. Eksempel på matvarer noen reagerer på er pære, mango, løk, belgfrukt, kål, sopp, fennikel, rug, hvete, melk, ost, og en rekke søtningsmiddel som inneholder sorbitol,  maltitol, honning og xyltol.

Hvis du tror dette kan være årsaken til at du er oppblåst anbefaler jeg deg å lese deg opp på FODMAP, og oppsøke helsepersonell som kan hjelpe deg å tilpasse kosten.

 

Stress påvirker fordøyelsen
Alle vet at stress ikke er bra for kroppen, men at det kan ha så store konsekvenser for fordøyelsen er nok få av oss klar over. Du har kanskje hørt at det ikke er bra å spise på farten, og at man må roe ned når man spiser? Det skyldes at når vi stresser sender hjernen signaler til tarmen om at den skal stoppe fordøyelsen, slik at kroppen skal kunne fokusere hundre prosent på å bekjempe faren/ stresset. Det var nyttig da vi måtte kunne løpe fra rovdyr og reelle farer, men nå trenger de færreste av oss å bekymre oss for rovdyr. Du har kanskje merket at du i eksamensperioden blir kroppen helt rar, og satt ut av spill, og det kan bety at fordøyelsen din er satt på vent.

 

Du har lav magesyre
Magesyre bryter ned maten i magesekken, og spesielt proteiner. For lite magesyre gjør at maten blir liggende og til slutt gjærer den i magen og skaper gass, trykk og smerter. Lav magesyrer skaper også problemer lenger ned i tarmsystemet.

 

Du svelger mye luft når du….
Hiver i deg maten
Tygger tyggegummi
Drikker kullsyreholdig drikke
Drikker med sugerør
Du tygger ikke maten godt nok.
Når man ikke tygger godt nok er ikke maten bra nok brutt ned når den kommer i magen, og det gir fordøyelsen en hardere jobb. Maten blir liggende mye lenger i magen, og det kan dannes gasser som gjør magen oppblåst og kan gi smerte.

 

Nå som vi vet noen av grunnen til at man blir oppblåst, hva skal man gjøre? La meg begynne med å si at jeg er ingen lege, og min anbefaling er å oppsøke helsepersonell hvis du opplever store plager med magen. Når det er sagt har jeg lyst til å dele mine erfaringer

 

Prøv å finne årsaken
Skriv ned, eller tenk over hva du har spist i tiden før du ble oppblåst og se om det er noen gjengangere. Enkelte matvarer  som for eksempel kål og erter reagerer alle på, og det er helt normalt å bli litt oppblåst i en liten periode, men det går som regel over fort.

 

Hvis du ikke finner en sammenheng mellom hva du spiser, kan du se på hvordan du spiser, og da spesielt om du klarer å roe ned før måltidene, eller om du er stresset og hiver i deg maten.

 

Fysisk aktivitet hjelper
Å bevege seg kan hjelpe kroppen å få i gang fordøyelsen, samt at trening utløser endorfiner som gjør deg gladere, og oppkvikker kropp og sinn.

 

Pass på hva du spiser og drikker
Jeg mener ikke at du skal holde deg unna i evig tid, men hvis du allerede er oppblåst er det lurt å ikke irritere magen mere. Spis matvarer som er snille mot magen, og gjerne noe som inneholder melkesyrebakterier, som for eksempel yoghurt. Ingefær er også bra, og reduserer gassdannelse i magen. Husk også å drikke nok vann. Hvis kroppen din holder på vann, kan det faktisk hjelpe å drikke vann.

 

 

Når alt håp er ute
Hvis ingen av rådene funker, og du ikke vet årsaken er mitt aller beste tips er å godta at det er midlertidig. Ikke være så hard mot seg selv. Jeg forstår at det kan være fryktelig frustrerende å våkne med en stor ballongmage og ikke vite hva man skal gjøre, men en oppblåst mage definerer ikke deg som person, og den betyr heller ikke at du har lagt på deg. Det høres enkelt ut, men prøv å ikke la magen være alt opp slukende, og husk at det å stresse faktisk kan gjøre det hele verre.

 

Pin It on Pinterest